UNDERDOSE - TILT
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Někdy je zkrátka lepší se s verdiktem, potažmo recenzí příliš neunáhlit a nechat na sebe dané dílo působit o něco déle, než je obvykle běžné. V případě debutového alba brněnských SLAŤ jsem podobný postup vytušil hned po prvním poslechu. Deska je totiž zpočátku dost nepřístupná, těžká na vstřebání a rozhodně ne z kategorie nahrávek, jež by se svým posluchačům nadšeně vrhala do náruče. A tohle platí i v případě, kdy se v podobném žánrovém poli pohybujete se železnou pravidelností a úsměvem na tváři.
Všeobecně známým faktem je, že ač debutové album, nemáme před sebou žádné nováčky. Polovina sestavy, jmenovitě vokalistka Jana Kremace a kytarista Mika Koffin mají za sebou už etapu s názvem NIKANDER a v případě Koffina ještě i GOSPEL OF THE FUTURE. I přestože se jedná o informaci profláklou, v této recenzi má své pevné místo, neboť SLAŤ žánrově na své „předchůdce“ stoprocentně navazují. Dvojice i u nás zrecenzovaných nahrávek NIKANDER dokázala přijít se životaschopnou variací na zdánlivě vyčerpané téma riffových bažin a středních temp a „Elegie propastná“ v tomto ohledu pokračuje ve snaze vše dovézt na vyšší úroveň.
To je zároveň i dojem, který přichází ihned po důkladném vstřebání této devíti skladbové kolekce. První z celé plejády táhlých riffů otevírá úvodní kompozici „Dovolená“ a ještě než se na scénu dostane velmi expresivní vokál Kremace, do uší v dobrém slova smyslu praští dunivý, těžkotonážní a zároveň i čistý a čitelný zvuk. Produkce Michala Šťastného alias „Amáka Goldena“ zanechala na desce velmi výraznou stopu. Toto prostě i navzdory jejím hudebním kvalitám nelze nezmínit jako jednu z jejích určujících charakteristik. Zvuk kytar je hřmotný, nechává jednotlivé riffy vyniknout přesně tak, aby se vám zařezávaly pod kůži a zároveň ani na moment nemáte pocit nějakých studiových šidítek a „hlukových“ steroidů. Průrazné bicí se v té mlýnici dokáží prosadit tak akorát na to, aby zbytečně nevyčnívaly a zároveň se netopily v nekonečné záplavě kytarových nájezdů. Nechybí tomu tolik potřebný „sabbathovský“ feeling a zároveň to nezní jako další uniformní retro. Zde se dokonale potkala úcta k tradici s moderním přístupem. Nenucená syrovost se studiovým perfekcionismem.
S takovýmto nastavením pak SLAŤ servírují v zásadě čistou stylovou záležitost. Tady nehledejme žádné „zpestřující“ odbočky od jasně stanovených pravidel cechu sludgemetalového. Hutné a ještě hutnější riffy zcela jednoznačně definují jednotlivé skladby s dominujícími středními tempy. Pomalá a valivá hmota se kolem vás s každou další písní postupně omotává jako obří had – škrtič.
Kolega RIP ve svém starší příspěvku v rámci Shoutboxu na téma tomuto albu předcházející demonahrávky vyzdvihnul velmi přiléhavý název kapely. V tomto svém názoru rozhodně nebude sám. Nepropustná krajina plná rašelinišť je věrným obrazotvorným popisem podobné hudební produkce. Ta, podobně jako bezedná bažina pomalu ale jistě pohlcující uvíznuté tělo nebožáka, který šlápnul vedle, taktéž nikam nespěchá a trpělivě si svého posluchače omotává do sítě jako pavouk právě chycenou mouchu. Skladby si vystačí se středními tempy a v rámci těchto bicí souprava žongluje s jejich variacemi a předvádí až nečekaně pestré hrátky s rytmy a přechody.
Vokální nastavení Jany „Kremace“ je už dostatečně známé z nahrávek NIKANDER. Rejstřík hrdelních kreací je působivý a nebojí se ani growlingu. V čistých polohách neohromí rozsahem, ale projev na pomezí zpěvu a deklamace do atmosféry nahrávky dobře zapadá a ve správných momentech zdůrazní textové sdělení v češtině.
Překvapujícím momentem je určitě krátká „sypačka“ ve skladbě „Popírač“, navíc využitá v její úvodní části a nikoliv jako gradující prvek. „Cestá domů dlouhá je“ zase hned na úvod zaujme silným „sabbathovským“ riffem dodávajícím písni vkusnou bluesovou scénu na jinak výrazně sludgemetalovém jevišti. Ve zpěvných pasážích v „Soukolí“ projev Jany zase připomene hlas Michaely Němcové z PŮLNOCi. „Podivná je podivná…“ … Prostě to tam slyším!
I přes několik výšeuvedených momentů „Elegie propastná“ není albem, na němž by některé skladby příliš vyčnívaly, či naopak jiné působily jako stafáž. Hovoříme zde o vyrovnané a svým tempem plynoucí nahrávce, která nabídne dostatek vzruchu a dramatu v každé z jednotlivých písní. Je to nahrávka sveřepá, nekompromisní, plně oddaná svému žánru a přesto svoji ortodoxii nevykřikuje přehnaně do světa. V mých uších je to rozhodně nahrávka minimálně o krok dál oproti počinům NIKANDER i oproti 3 roky staré demonahrávce. A je jedno, jestli se bavíme o produkční anebo kompoziční stránce.
Pevný sludgemetalový monolit. Ortodoxní nahrávka, která ve své svěřeposti a hrubosti disponuje nepopíratelným kouzlem a obrazotvorností. A skvělým zvukem.
7,5 / 10
1. Dovolená
2. Sdílení samoty
3. Cesta domů dlouhá je
4. Soukolí
5. Popírač
6. Proláklina
7. Troud
8. Labyrint v přítmí
9. Bez věčnosti, bez vděku
Elegie propastná (2024)
Demo (demo) (2021)
Datum vydání: Pátek, 22. listopadu 2024
Vydavatel: Doomentia Records
Stopáž: 40:48
Studio: Golden HIVE Praha
Produkce: Amák
Nahráno v březnu 2024
U hudby, která je rozkročená mezi doom metal, sludge a hodně chlupatý stoner, je zásadní jedno: zvuk. Prostě není možné mít v tomto ranku dobrou desku, která nebude mít naprosto pohřbívající monumentální sound. A ten se tady v rámci stylu povedl mírou vrchovatou. Sázka na mistra Amáka se vyplatila. Ve srovnání se tři roky starým demem jde o zcela jinou kapelu. Další nástraha žánru bývá ukryta v tom, aby byl výsledek tak hrubozrnný a nesmlouvavý, že vám nebude vadit, že vás kapela přejíždí třicet minut stejným hypnotickým rytmem, do kterého je zasazeno jen několik stále se opakujících riffů. To se tu neděje, protože SLAŤ dokáže svoji hudbu na správných místech okořenit. Ať už jde o čistý vokál, české texty nebo změny rytmu.
Když jsem před rokem a půl narazil v Kyjově na SLAŤ, tak i přesto, že jsem na leccos zvyklý z domu, zůstal jsem v úžasu nad tím, co je možné vydolovat z dívčího hrdla. Klobouk dolů a nedovedu si představit ideálnější vokál k té těžké (zvuk je skutečně topový) a chytlavé stoner-sludgařině. A povšimněme si Denise, který po loni vydaných počinech rychlých SPACE HAMSTER či ještě rychlejších KANDAR ukazuje další úroveň svého bubenického talentu. Jo, abych jen nechválil. Ty čisté vokály zrušit nebo svěřit někomu jinému.
-bez slovního hodnocení-
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Jednočlenný projekt Kanaďana Jocelyna Galipeaua už dlouho vzývá raně osmdesátkový heavy metal a v současné vlně zájmu o kovové retro může být jeho nové album zajímavým tipem, pokud ovšem snesete, že umělcův pěvecký výkon dokáže občas mírně zatahat za uši.
Pro mě zásadní objev na slovenské scéně a to nejen v neotřelých nápadech, ale i v přístupu k tvorbě v rámci black a death metalu. Korunováno skvostným zvukem ze studia Pulp. A ano, máme v tu zpoždění v tom objevování. Asi rok.
Má to niekoľko dobrých nápadov, ale celkovo mi tu chýba akákoľvek ambícia. Je to celé uponáhľané, miestami aj dosť blbučké, herci žiadna sláva - skrátka taká spotrebná hororová jednohubka. Za návštevu kina to nestojí. 5/10, možno 6/10.
Naprosto unikátní slovenský projekt tematizující aktuální společenská i politická témata. Hudebně založený na žánrové hravosti kombinující alternativní rock, mathrock, jazzové elementy i postpunk.
Kytarista HIPPOTRAKTOR Sander Rom se svou druhou skupinou prezentuje zvláštní rockovou alternativu s nervózní atmosférou a funky prvky. I tvrdší a melodické polohy se objeví. Možná jen pro omezený okruh posluchačů, neboť to smrdí inspirací Mike Patonem.
Mexická odpověď na AMARANTHE. Je to trochu ostřejší, v základu více do deathu, téměř bez čistého mužského zpěvu a méně chytlavých melodií, ve kterých má zase navrch Mörckova parta. Ale je to dobré.